De eerste dagen op funda zijn de belangrijkste

Hoe je met Funda optimaal gebruikmaakt van de eerste aandachtspiek

De kans dat huizenzoekers jouw object bekijken, is het grootst in de eerste paar dagen dat het op funda staat. Daarna nemen het bereik en de interesse af. Wil je maximaal resultaat behalen, dan is dus het slim om die eerste bezoekerspiek ten volle te benutten.

Op de eerste dag dat een object op funda staat:

  • wordt het 1,8 keer vaker gevonden dan op dag 3
  • wordt het 3,2 keer vaker bekeken dan op dag 3
  • krijgt het 3,3 keer zoveel leads als op dag 3.

Na die derde dag nemen het bereik, de interesse en het aantal leads snel af.

Dat een object in de eerste paar dagen de meeste aandacht krijgt, komt door een aantal hulpmiddelen die funda automatisch voor je verzorgt:

Pushnotificaties: om te beginnen sturen we direct pushnotificaties naar zoekers die in de funda-app een zoekopdracht hebben opgeslagen die overeenkomt met de kenmerken van je object. Elke dag sturen wij miljoenen van zulke notificaties uit.

Nieuw aanbod per mail: vervolgens sturen we ’s nachts een e-mail naar alle funda-gebruikers die dagelijks het nieuwe aanbod in hun zoekgebied willen ontvangen.

Om je een idee te geven: in het tweede kwartaal van 2022 verstuurden we bijna 17,5 miljoen van deze mails. Meer dan 11,5 miljoen hiervan werden geopend en meer dan 4,25 miljoen keer werd doorgeklikt naar een object.


Zoekverkeer

Na die eerste piek wordt de aandacht voor een woning snel minder. Vanaf dan vinden mensen je object vooral via het zogenaamde organisch zoekverkeer: kopers die via Google op funda komen, of direct naar funda gaan en op de homepage een zoekopdracht ingeven.


Je plek in de resultatenlijst

Meer dan 92% van de mensen die op funda naar een woning zoekt, sorteert de resultatenlijst op relevantie. En dus niet, zoals vaak wordt gedacht, op datum of het nieuwste aanbod. Slechts 6,5% sorteert op datum en maar 10% filtert op ‘dagen op funda’.

Vervolgens klikken ze het vaakst op objecten die bovenaan staan.


Bovenaan de resultatenlijst

Hoe zorg je ervoor dat jouw object zo hoog mogelijk in die resultatenlijst eindigt? Door het zo compleet mogelijk te presenteren. Want hoe vollediger het beeld dat een zoeker zich van jouw object kan vormen, hoe hoger je scoort op relevantie.

Je maakt een complete presentatie door extra media toe te voegen. Veel bezoekers haken namelijk af als essentiële informatie ontbreekt, en dan loop je veel contactaanvragen mis.

Essentiële informatie is in elk geval een plattegrond; vrijwel elke woningzoeker wil die zien. Maar bezoekers van funda kijken ook heel vaak naar video's en 360° foto’s voordat ze een bezichtiging inplannen.

We belonen het toevoegen van die essentiële informatie met een hogere ranking. Dat is belangrijk, omdat objecten die boven aan de resultatenlijst staan meer kans hebben om gezien te worden dan objecten die lager staan. ’


Voordeel van een hoge ranking

Hoe hoger je object in de resultatenlijst komt, hoe vaker deze bij zoekers in beeld verschijnt en hoe groter de kans dat iemand erop klikt. Die kans wordt nog groter als je je object extra laat opvallen met grotere foto’s of een korte promotietekst die de aandacht trekt.


In het kort

Kortom: zorg dat je object zo relevant mogelijk is voor zoekers door zoveel mogelijk media en informatie toe te voegen. En benut vooral die eerste paar dagen waarin de kans dat zoekers je object vinden en bekijken het grootst is door het juist dan extra te laten opvallen. Dan maak je meteen een vliegende start.

Bron: www.funda.nl